DIASKEDASI.INFO

Η διασκέδαση On Line

  •  

    Banner Kythnos-Banner Santorini Serifos Parousiasi-Banner

    Banner-2

    Koufonisia Donousa Mikres Kyklades Kythira watermills Tsagkarada

    Trikala Korinthias

  •  

    Banner Gagarin An Stage Volume 1

    Banner-2

    Lazy Cabaret Voltaire Micra Asia Ianos

    Kakogiannis

"Ως την άκρη του ονείρου" της Κέλλυς Σταμουλάκη, στο Θέατρο Νέος Ακάδημος

Os tin akri tou Oneirou

"Ως την άκρη του ονείρου"
της Κέλλυς Σταμουλάκη
Η μεγάλη επιτυχία ξανά κοντά μας!

Σε μουσική σύνθεση του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα,
με τον Βασίλη Λέκκα.

Πρεμιέρα 11 Οκτωβρίου στο Νέο Ακάδημο

Η Κέλλυ Σταμουλάκη, γνωστή κι αγαπητή για την δουλειά της σε μικρούς και μεγάλους και ο θίασος «Αβάντι» μας ταξιδεύουν για μία ακόμη φορά «Ως την άκρη του ονείρου», με ένα έργο τρυφερό, πνευματώδες και αισιόδοξο που συνδυάζει αρμονικά την δράση και το όνειρο, το γέλιο και την συγκίνηση. Κυρίως ένα έργο που είναι εμπνευσμένο από υψηλά ιδανικά και πανανθρώπινες αξίες. Η παράσταση, που τιμήθηκε με την επίσημη αιγίδα του Δήμου Αθηναίων και άλλων σημαντικών φορέων και αγκαλιάστηκε θερμά από το κοινό σημειώνοντας τεράστια καλλιτεχνική επιτυχία, δίνει εκ νέου ραντεβού στην Παιδική σκηνή του ολοκαίνουργιου «Νέου Ακάδημου» από τις 11 Οκτωβρίου 2019.
«Ως την άκρη του ονείρου» μας θα ταξιδέψουμε με τις ιστορίες των ηρώων μας σε μία μαγική περιπέτεια γεμάτη, ανατροπές, έντονη διάδραση, ζωντανή μουσική, δράση, χιούμορ, και απίστευτη τρυφερότητα.

Ως την άκρη του ονείρου με ένα ταξίδι ενηλικίωσης που αποδεικνύει πως αν το θέλουμε μπορούμε να κατακτήσουμε τα όνειρά μας. Πως η πίστη και η ελπίδα είναι επιλογή και πως κάθε μικρό ή μεγάλο θαύμα, κάθε όνειρο και κάθε νίκη συντελείται χάρη σε ένα σπουδαίο αλλά απλό «κόλπο». Την αγάπη. Ως την άκρη του ονείρου με έναν Φύλακα Άγγελο… Μια ιστορία που αξίζει σε όσους τολμούν να ζήσουν… Να αναζητήσουν και να διεκδικήσουν…

Os tin akri tou Oneirou 4

Μια παράσταση ρομαντική σε καιρούς κυνικούς, ένα έργo που στέλνει αισιόδοξα μηνύματα για τη διαφορετικότητα, την φιλία, την αγάπη, την οικογένεια και μας θυμίζει την αναγκαιότητα να αγωνιστούμε, να μην το «βάζουμε ποτέ κάτω» για να ανακαλύψουμε τους φίλους, τους συντρόφους, τους συνταξιδιώτες μας… Ως την άκρη του ονείρου.

Ο σπουδαίος ερμηνευτής Βασίλης Λέκκας, υποδύεται τον Φύλακα Άγγελο και ερμηνεύει τις τρυφερές και παιχνιδιάρικες μελωδίες, που έχει συνθέσει ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, οι οποίες αποδίδονται ζωντανά στη σκηνή με άρπα, βιολοντσέλο, πιάνο, κιθάρες, ακορντεόν, μαντολίνο, μπαγλαμαδάκι, τρομπέτα, ντιτζεριντού, φυσαρμόνικα κι άλλα πνευστά και κρουστά.

Η καταξιωμένη Νέλλη Γκίνη, όπως πάντα απογειώνει τους ρόλους της, ο Νικόλας Μπράβος, ο Τζερόμ Καλούτα υποκριτικά και μουσικά δίνουν τον καλυτερο εαυτό τους, η νεαρή ταλαντούχα Έλενα Δελακούρα δίνει πνοή στην μικρή Πετρίνα με περίσσιο ταλέντο καθώς και οι Παύλος Εμμανουηλίδης, Ελένη Καρβέλη, Νίκος Παρασκευόπουλος, Έλενα Παπαδημητρίου, Ευγενία Μανούσου, Φώτης Λάμαρης παίζουν, τραγουδούν και χορεύουν δημιουργώντας ένα διαδραστικό υπερθέαμα που θα συνεπάρει μικρούς και μεγάλους θεατές.

Τα ευρηματικά σκηνικά του Γιώργου Λυντζέρη αποτυπώνουν τον σκηνικό χώρο και τα εντυπωσιακά κοστούμια του ταλαντούχου σχεδιαστή μόδας, Μάριου Καραβασίλη (Mk by Marios) συμβάλλουν στο όνειρο. Σε συνδυασμό με τις χορογραφίες του Αναστάση Δεληγιάννη, που υπαγορεύουν τον ρυθμό σε κάθε μονοπάτι του ταξιδιού και τους «παραμυθένιους» φωτισμούς της Μελίνας Μάσχα που αλλάζουν την οπτική και τις διαστάσεις, το Ως την άκρη του Ονείρου είναι ένα πραγματικά μαγευτικό θέαμα.

Os tin akri tou Oneirou 2

Η παράσταση "Ως την άκρη του Ονείρου"
αφιερώνεται στον αγαπημένο φίλο και πολύτιμο συνεργάτη Λαυρέντη Μαχαιρίτσα

Ταυτότητα Παράστασης
• Κείμενο – Σκηνοθεσία: Κέλλυ Σταμουλάκη
• Μουσική: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας
• Στίχοι: Κέλλυ Σταμουλάκη – Γιάννης Προεστάκης
• Κοστούμια: Μάριος Καραβασίλης
• Σκηνικά: Γιώργος Λυντζέρης
• Ενορχήστρωση: Έλενα Παπαδημητρίου – Νίκος Παρασκευόπουλος
• Χορογραφίες: Αναστάσης Δεληγιάννης
• Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
• Βοηθός Σκηνοθέτη: Παύλος Εμμανουηλίδης
• Φωτογραφία: Αγγελική Κοκκοβέ
• Hair stylist: Κέλλυ Καλογεροπούλου
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Κέλλυ Σταμουλάκη

Διανομή: Βασίλης Λέκκας, Νέλλη Γκίνη, Νικόλας Μπράβος, Έλενα Δελακούρα, Τζερόμ Καλούτα, Παύλος Εμμανουηλίδης, Νίκος Παρασκευόπουλος, Έλενα Παπαδημητρίου, Ελένη Καρβέλη, Φώτης Λάμαρης, Ευγενία Μανούσου.

Παραγωγή: Happy Light Productions
Διεύθυνση Παραγωγής: Ιωάννης Παντελίδης

Προβολή/Επικοινωνία: Αγλαϊα Παγώνα

Os tin akri tou Oneirou 1

Πρεμιέρα Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2019

Hμέρες και Ώρες Παραστάσεων:
• Κάθε Κυριακή: 11:30 & 15:00 (εκτός 09.02.2020)
• Σάββατο 14.12.2019, 21.12.2019, 28.12.2019: 11:30 & 15:00
• Σάββατο 04.01.2020, 01.02.2020 & 15.02.2020: 11:30
• Πέμπτη 26.12.2019: 11:30 & 15:00
• Πέμπτη 02.01.2020: 11:30

* Δευτέρα έως Παρασκευή στις 10:30 οργανωμένες παραστάσεις για σχολεία

Τιμές Εισιτηρίων:
• VIP: 15€ Ζώνη Α: 12€, Ζώνη Β-Γ: 10€
• Πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ, Συνοδοί ΑΜΕΑ, Φοιτητές: 8€

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
α. Ηλεκτρονικά:
• www.neosakadimos.gr
• www.ticketmaster.gr
• www.ticketplus.gr

β. Τηλεφωνικά:
• 210 0080900: Δευτέρα – Παρασκευή 09:00-19:00, Σάββατο 09:00-17:00
• 210 3625119: Δευτέρα – Κυριακή 10:00-21:00

γ. Στα ταμεία του ΝΕΟΥ Ακάδημου: Ακαδημίας & Ιπποκράτους 17, Αθήνα (Δευτέρα – Κυριακή 10:00-21:00)

δ. Στα γραφεία της Happy Light Productions: Θράκης 44 & Μεσογείων 326, Αγία Παρασκευή (Δευτέρα – Παρασκευή 09:00-19:00, Σάββατο 09:00-17:00)

ε. Στο Βιβλιοπωλείο ΙΑΝΟΣ: Σταδίου 24 & Αιόλου 67, Αθήνα (Δευτέρα – Παρασκευή 09:00-21:00, Σάββατο 09:00-17:00)

Για Σχολεία / Ομαδικές κρατήσεις επικοινωνήστε στα τηλέφωνα 210 9964691 και 210 9961323

Os tin akri tou Oneirou 3

email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Web: www.neosakadimos.gr
Facebook: www.facebook.com/neosakadimos
Instagram: www.instagram.com/neosakadimos
You Tube: https://www.youtube.com/channel/UCt3LXDqOhYhrrxUhu-T01qg
#neosakadimos #ostinakritouoneirou

ΝΕΟΣ Ακάδημος
Ακαδημίας & Ιπποκράτους 17
(Σταθμός Μετρό Πανεπιστήμιο)
Αθήνα

 

"ΩΝΑΣΗΣ – Τα θέλω όλα", κριτική της θεατρικής παράστασης

ΩΝΑΣΗΣ – Τα θέλω όλα
Κριτική της εξαιρετικής θεατρικής παράστασης
στο Θέατρο Παλλάς

γράφει Ανδρόνικος Τζιβλέρης

 

Ωνάσης, Μια παράσταση που τα "θέλει όλα".
Τεράστιο μπάτζετ, τεράστιο θέατρο, τεράστια παραγωγή,
τεράστιο κοινό...
αλλά λησμόνησε να μας διευκρινίσει μια μικρή λεπτομέρεια:
ποιος τελικά ήταν αυτός ο "τεράστιος" επιχειρηματίας που τα ήθελε όλα!

Είχα μια τεράστια απορία, από τη συνέντευξη τύπου ακόμα, ένας πρωταγωνιστής/σκηνοθέτης (Στ.Φασουλής) αναλαμβάνοντας και τη συγγραφή του έργου, πώς θα διαχειριστεί συγγραφικά τον πρωταγωνιστικό ρόλο όπου ο ίδιος καλείται να ερμηνεύσει;

Δεν διαψεύστηκα! Πώς μπορεί, άλλωστε, κανείς να είναι φειδωλός ή μετριοπαθής στη συγγραφική αποτύπωση τέτοιου ρόλου, όταν αυτός αφορά στον Ωνάση – που τα ήθελε όλα. Μοιραία, λοιπόν, κι ο κύριος Φασουλής, ανακυκλώνοντας (ως άλλος Αρίστος) το ρόλο του στο θεατρικό αυτό σύμπαν, συμπεριφέρεται αναλόγως: τα θέλει όλα! Τα θέλει, προκειμένου να μπορέσει με ενάργεια και χειρουργική ρεαλιστικότητα να αποτυπώσει το βουλιμικό κι αινιγματικό αυτό "τέρας" που ονομάζεται Αριστοτέλης Ωνάσης.

Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο πως ο Ωνάσης αποτελεί σημειολογικά το συνώνυμο του πλούτου παγκοσμίως, παρά το ότι δεν υπήρξε ποτέ ο πλουσιότερος.
Όσον αφορά στις προθέσεις όμως, έτσι μας αυτοσυστήθηκε η παράσταση: όχι ψυχογράφημα, όχι καταβύθιση στην ψυχή αυτού του εμβληματικού ανθρώπου μπας και καταλάβουμε ποιος πράγματι ήταν, ένοιωθε ή ήθελε – αλλά μόνο γεγονότα. Ολόκληρο το γαϊτανάκι μιας ζωής από ατέρμονες πληροφοριακές σκηνές – σαν πηχυαίοι τίτλοι εφημερίδων, σ’ ένα έργο μαμούθ τριών ωρών! μας έδωσε τη δυνατότητα να ξεφυλλίσουμε καρτποσταλικά ολόκληρο το βιογραφικό άλμπουμ αυτού του ανθρώπου.

Λίγο δεν είναι. Τεράστιο το στοίχημα και μάλλον το κέρδισε σ’ αυτό το επίπεδο ο κ. Φασουλής. Ωστόσο, δεν έμεινε χρόνος και χώρος για να δω αυτό το μυθικό τέρας των θαλασσών να πάλλεται από ρίγη, να συμπεριφέρεται σαν απασφαλισμένη χειροβομβίδα όπως πράγματι – φημολογείται, πως ήταν. Το μαθαίνω μόνο από τις ατάκες των άλλων ή του ίδιου. Το μόνο που σπινθήριζε, σε επίπεδο δραματοποίησης ήταν το ασίγαστο πάθος του όταν ερωτευόταν και πολλά – πάρα πολλά μπινελίκια! Αυτή η καύσιμη ύλη χυδαιότητας και ερωτικής ποίησης. Μα, μήπως τελικά αυτός ήταν ο Αρ, Ωνάσης; Ένα αδηφάγο τάνκερ πάθους (σεξ και χρήμα) και κυνικότητας;

Πληροφορούμαστε πως πάνω στα φαλαινοθηρικά του διοργάνωνε κοσμικά γκαλά όπου οι κύριοι συμμετείχαν οι ίδιοι στο κυνήγι των φαλαινών, κρατώντας στο ένα χέρι τη σαμπάνια και στο άλλο τη σκανδάλη για το καμάκι. Κι ο ίδιος ο Αρίστος επιδιδόταν συχνά πυκνά με αφοπλιστική ηδονή σ’ αυτό το σουρεάλε κοσμικότητας και θανάτου.

Γι’αυτό κι ο κ. Φασουλής δεν περιορίστηκε να μας συστήσει αυτά του τα στοιχεία ως δομικά συστατικά της προσωπικότητά του. Έπρεπε να τα δούμε και να τ’ ακούσουμε όλα – μέχρι τέλους. Με μεγάλη ηδονή κι ο ίδιος κονταροχτύπησε συγγραφικά το ρόλο. Δεν του άφησε μεγάλα περιθώρια, παρά μόνο μια ισχνή χαραμάδα στο τέλος της ζωής του, στο κρεβάτι του πόνου καθώς και σ’ ένα δραματικό κρεσέντο, όπου επιχειρείται να συμψηφιστεί η αναλγησία του για τον εξολοθρεμό των φαλαινών, ξεπλένοντας την ηθική του, μέσα από μια «στημένη» έκτρωση (από την πλευρά του συγγραφέα/Μπεγνή). Σε όλους τους υπόλοιπους όμως που δε σκοτώσαμε φάλαινες ή τα αγέννητα μωρά μας, τι θα μας απαντούσε ο κος Ωνάσης;

Ο Ωνάσης όρκιζε και εξόρκιζε εχθρούς. Χρησιμοποιούσε τους vips σα μοσχοβολιά στον «κοσμοπολιτισμό» της δημόσιας εικόνας του. Κατέστρεφε καριέρες. Αδιαφορούσε πλήρως για τους πρώην έρωτές του, για τις πρώην συζύγους του. Αδιαφορούσε πλήρως για τα ίδια του τα παιδιά εξαγοράζοντας το ψυχικό τους έλλειμμα με φεράρι και γούνες – που μάλιστα δεν τους ταιριάζουν κιόλας («έχεις δει τη Χριστίνα με γούνα;» τον ρωτά ο Αλέξανδρος). Όλα αυτά όμως δε συνηγορούν στην απίσχναση ενός ρόλου, δεν πρόκειται για συγγραφική καχεξία – πρόκειται μάλλον για το ότι «έσκαψα, αλλά δεν βρήκα τίποτα».

Και πάνω που αναρωτήθηκα γιατί επελέγη αυτός ο τηλεγραφικός και παγερά θεατρικός τρόπος, έρχονται, σαν κερασάκι στην τούρτα, δύο σκηνές (τουλάχιστον) πραγματικής θεατρικής έμπνευσης και δραματουργηκότητας: η πρώτη, τη στιγμή που διαπραγματεύεται ο Ωνάσης την οικονομική εξασφάλιση της Τζάκυ Κέννεντυ - όπου όλο αυτό το κέντημα μουσικής, χορού, ατάκες εν είδει στίχων και θεατρικότητας έτερψαν τις αισθήσεις μου και 2η η σκηνή που εν χορώ, σχεδόν σαν σε τραγωδία, οι συντελεστές αναγγέλλουν το θάνατο του Αλέξανδρου όπου στήσιμο, πρόσωπα, κίνηση, φωνές και ατάκες μού μετέδωσαν πως το τραγικό γεγονός απηχεί σ’ όλη την πόλη. Όπου λοιπόν ο κ. Φασουλής παρέκαμψε τη γραμμική και λογική αφήγηση των στείρων γεγονότων, δημιούργησε μικρά στραφταλίσματα.

Όλοι οι υπόλοιποι ρόλοι και κυρίως οι γυναικείοι περιφέρουν τη διακοσμητικότητά τους ως αναρριχητικοί κισσοί στη αλαζονεία του Ωνάση. Προκειμένου να ικανοποιηθεί πρωταγωνιστικά η δραματουργική παρουσία των γυναικών (Λιβανού, Κάλλας, Κένεντυ) στήθηκαν αχαμνά κι αδύναμα σόλο ή αμήχανες διαλογικά σκηνές – όπως ακριβώς τις σκηνοθέτησε κι ο ίδιος ο Ωνάσης στη σκηνή της ίδιας του της ζωής.

Όσο για το συγγραφέα (το μόνο προϊόν μυθοπλασίας) που φιλοδόξησε να παίξει ρόλο κανόναρχου, μάλλον κατέληξε σε περιφερόμενο πασαδόρο, σε βατήρα πότε άστοχης αυτοκριτικής του Ωνάση αφού «εγώ δεν ξέρω τι θα πει συνείδηση» και πότε ως απολογία/δικαιολογία.

Η διανομή είναι εύστοχη. Μεγάλο ατού. Αποδόθηκε το μέρος τού καθενός με νεύρο και ταπεραμέντο. Τα σκηνικά τετραγωνισμένα, υπογράμμιζαν την υπαρξιακή απουσία των ηρώων και η μουσική πότε βελούδο και πότε αγωνιώδης.

Όμως; Τότε; Προς τι «το μίσος κι ο αλληλοσπαραγμός»; Γιατί όλα αυτά; Μα για πολλούς και διάφορους λόγους. Γιατί είναι Παλλάς, και Παλλάς σημαίνει θέαμα και πλούσιο θέαμα, που μπορεί να στερείται αμινοξέων και βιταμινών αλλά δεν παχαίνει κιόλας, δεν έχει περιττό λίπος για το σκοπό που υπηρετεί.

Εν κατακλείδι, αν θες να πληροφορείς – ως άλλη μηχανή του χρόνου – τη ζωή του Ωνάση τότε θα γοητευτείς και θα αποχωρήσεις πλήρως χορτασμένος από το μέγεθος αυτής της παραγωγής, σε όλα τα επίπεδα.

Αν όμως είσαι από εκείνους, τους άλλους, που πιστεύουν πως βρήκαν μια ευκαιρία για να απαντήσουν στα μεγάλα «γιατί» που στοίχειωσαν αυτόν τον άνθρωπο, τον Αριστοτέλη Ωνάση, που τα ήθελε όλα, τότε μάλλον θα απογοητευτείς – μιας και το ίδιο το έργο, με αυτές τις απορίες τελειώνει.

Περισσότερες πληροφορίες για τη θεατρική παράσταση ΕΔΩ

ΈLλογος νους, το κέντρο λογοθεραπείας και μαθησιακών δυσκολιών, σας προσκαλεί για μια δωρεάν μουσικοκινητική αγωγή

children s music clip art music classroom

ΈLλογος νους
Κέντρο λογοθεραπείας και μαθησιακών δυσκολιών

Μουσικοκινητική Αγωγή ( Carl Orff)

Σάββατο 16 03 2019
Ώρα 9:30 - 11:00

Τμήματα παιδιών 3-5 ετών ώρα 9:30-10:00
Τμήματα παιδιών 6-10 ετών ώρα 10:00 -11:00

Η μουσικοκινητική αγωγή είναι ακόμα ένας τρόπος να δουλέψουμε μαζί με τα παιδιά ως προς τις κοινωνικές δεξιότητες τους και να τα ενισχύσουμε και εμπλουτίσουμε με εφόδια για την ζωή τους.
Στόχος είναι η καλλιέργεια της έκφρασης, της ομαδικότητας, της συνεργασίας και της επικοινωνίας μέσω της διασκέδασης και του παιχνιδιού.

Το παιχνίδι αποτελεί τη "φυσική" γλώσσα του παιδιού.
Με το μουσικό παιχνίδι το παιδί εισέρχεται αβίαστα στον κόσμο της μουσικής, διευρύνει τη φαντασία, τη δημιουργικότητα, τις αισθήσεις και τα συναισθήματά του.

Σας περιμένουμε να παίξουμε με τους μικρούς μας φίλους, να τραγουδήσουμε και να γίνουμε μεγάλοι εξερευνητές στα μονοπάτια της μουσικής.

ΣΤΟΧΟΣ
Η καλλιέργεια της έκφρασης, της ομαδικότητας, της συνεργασίας και της επικοινωνίας μέσω της διασκέδασης και του παιχνιδιού.

"Αν ένα έθνος χάσει την παιδικότητά του, τότε χάνει και την παιδική του ηλικία"
                                                                                                    Peter Hodke

Δωρεάν συμμετοχή
Περιορισμένες Θέσεις

Δηλώσεις συμμετοχής
Σταθερό: 210 26 28 966
Κινητό: 697 454 72 29

Συντονιστής
Αγγελική Ράλλη (Μουσικός, Νηπιαγωγός)

ΈLλογος νους
Αθηνάς 36 & Μενελάου
Ίλιον ΤΚ: 13122
σταθερό: 210 26 28 966
κινητό: 697 454 72 29

Facebook: https://www.facebook.com/ellogosNou/

 

Ματθαίος Γιαννούλης και Μαρία Νομικού στο τραγούδι σε Ελληνική νοηματική γλώσσα "Τα Καράβια"

Ta karavia Giannoulis Nomikou

Ματθαίος Γιαννούλης & Μαρία Νομικού
"Tα Καράβια"

ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΗΜΑΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Υπάρχουν συνάνθρωποι μας, για τους οποίους η επικοινωνία είναι δύσκολη και περιορισμένη. Επικοινωνούν με τα χέρια και αυτά είναι η φωνή τους.

Οι κωφοί και βαρήκοοι συνάνθρωποι μας, έχουν την ίδια ανάγκη και διάθεση για επικοινωνία με όλους εμάς.

Σε αυτούς λοιπόν αφιερώνουμε ως ένδειξη σεβασμού, το τραγούδι "ΚΑΡΑΒΙΑ" στην Ελληνική Νοηματική γλώσσα, γιατί πολλές φορές τα "Λόγια της Σιωπής" είναι πιο ηχηρά!

Εύχομαι το τραγούδι αυτό, να γίνει προπομπός και παράδειγμα προς μίμηση, για να ακολουθήσουν κι άλλα...

ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ ΛΟΙΠΟΝ Σ ΕΝΑ ΚΟΣΜΟ ΠΟΥ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΑ ΠΟΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΤΤΑ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ

Στίχοι και Μουσική: Ματθαίος Γιαννούλης
Ερμηνεία: Ματθαιος Γιαννούλης και Μαρία Νομικού
Καλλιτεχνική επιμέλεια: Γιάννης Φουστέρης
Βιολί: Πολυχρόνης Κοές και Λαούτο: Στέλιος Μανωλάς
Video clip: PANOS MALDINI

Καλή Ακρόαση

 

 

Δημήτριος Αιγινήτης, ήταν σύγχρονος Έλληνας αστρονόμος, τιμήθηκε από Βασιλείς και Προέδρους Δημοκρατίας καθώς επίσης και με τον τίτλο του Ιππότη της Λεγεώνας της Τιμής της Γαλλίας

Dimitrios Aiginitis

Δημήτριος Αιγινήτης (πανεπιστημιακός)

Ο Δημήτριος Αιγινήτης ήταν σύγχρονος Έλληνας αστρονόμος, από τους διαπρεπέστερους. Τιμήθηκε με πλείστα παράσημα από Βασιλείς και Προέδρους Δημοκρατίας καθώς επίσης και με τον τίτλο του Ιππότη της Λεγεώνας της Τιμής της Γαλλίας. (10 Ιουλίου 1862 – 14 Μαρτίου 1934)

Γεννήθηκε στην Αθήνα, απεφοίτησε από τη Βαρβάκειο Σχολή το 1879 και μετά τις πανεπιστημιακές του σπουδές στάλθηκε με κρατική χορηγία στο Παρίσι για να ειδικευθεί στην Αστρονομία. Μετά τρία χρόνια (το 1890) επέστρεψε στην Ελλάδα όπου και του ανατέθηκε η διεύθυνση στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών το οποίο και στη συνέχεια διαίρεσε σε τρία τμήματα: στο αστρονομικό, στο μετεωρολογικό και στο σεισμολογικό. Την περισσότερη όμως προσοχή του έριξε στα δύο τελευταία τμήματα, επειδή το αστρονομικό απαιτούσε πράγματι μεγάλα χρηματικά ποσά, για τα ελληνικά δεδομένα στην εποχή του, προκειμένου να εφοδιασθεί με τα κατάλληλα όργανα.

Έτσι αρχικά ίδρυσε ένα πρώτο δίκτυο μετεωρολογικών σταθμών που εκετεινόταν σε όλη της Χώρα, καθώς και έτερο σεισμολογικό. Χάριν των προσωπικών του γνωριμιών ανταποκρίθηκαν πολλοί Έλληνες που του παρείχαν οικονομική υποστήριξη έτσι ώστε το 1900 το Αστεροσκοπείο Αθηνών να εφοδιασθεί με πολλά όργανα, μεταξύ των οποίων το διοπτρικό ισημερινό τηλεσκόπιο «Δωρίδου», (εκ του ονόματος του δωρήσαντος αυτό), με άνοιγμα 40 εκατοστών, επίσης ο «μεσημβρινός κύκλος Συγγρού» διαμέτρου 162 χιλιοστών, ένα εκκρεμές, ένα χρονόμετρο ακριβείας, ένας χρονογράφος κ.ά.. Αργότερα προστέθηκαν και άλλα όργανα, όπως ο ανεμογράφος Στέφανς, το πυρηλιόμετρο Άγκστρον, δύο σεισμογράφους Μπίχερ (οριζόντιος και κατακόρυφος), δύο φωτόμετρα κλπ..

Επίσης υπήρξε τακτικός καθηγητής της Μετεωρολογίας και Αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών από του 1896 μέχρι του θανάτου του. Διετέλεσε ακόμα Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας, ενώ υπήρξε ο βασικός παράγοντας που προκάλεσε την επίσημη υιοθέτηση από το ελληνικό κράτος του Γρηγοριανού («Νέου») Ημερολογίου το 1923, σε αντικατάσταση του Ιουλιανού («Παλαιού») Ημερολογίου, καθώς και την υιοθέτηση από την Ελλάδα του παγκόσμιου συστήματος αναφοράς χρόνου, του λεγόμενου «παγκόσμιου χρόνου» ή αστρονομικού χρόνου.

Εκτός από την καθιέρωση του Γρηγοριανού Ημερολογίου, το επιστέγασμα της θητείας του ως Υπουργού Παιδείας δύο φορές (το 1917 και το 1926) ήταν η αναδιοργάνωση του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και η ίδρυση της Ακαδημίας Αθηνών, στις 18 Μαρτίου 1926, ιδρύματος στο οποίο έγινε μέλος (1926), το 1928 αντιπρόεδρος και το 1929 Πρόεδρος (ο 4ος κατά σειρά) και γενικός γραμματέας μέχρι το 1933.

Η συμμετοχή στην Κυβέρνηση Θεόδωρου Πάγκαλου του Αιγινίτη, ενός πανεπιστημιακού με Βενιζελικό παρελθόν, υπαγορεύτηκε από την πεποίθηση του για την αναγκαιότητα εύρεσης δραστικών λύσεων λόγω της κρίσης των κομμάτων και του κοινοβουλευτισμού την περίοδο αυτήν.

Αντιπροσώπευσε την Ελλάδα σε πλείστα διεθνή συνέδρια, ενώ απετέλεσε και μέλος πολλών επιστημονικών εταιριών του εξωτερικού, καθώς και της Διεθνούς Αστρονομικής Ένωσης, της μόνιμης επί ημερολογίου επιτροπής της Κοινωνίας των Εθνών, του διεθνούς μετεωρολογικού συνεδρίου κ.ά..

Στον Δημήτριο Αιγινήτη οφείλεται η ανέγερση και ίδρυση στο Ψυχικό του κτιρίου της Φιλεκπαιδευτικής εταιρίας, ενώ ως εκτελεστής της Κοργιαλενείου διαθήκης διέθεσε το αναγκαίο ποσό για την ίδρυση του νοσοκομείου του Ερυθρού Σταυρού στην Αθήνα.

O Δημήτριος Αιγινήτης πέθανε στην Αθήνα στις 14 Μαρτίου 1934, σε ηλικία 72 ετών, κηδεύτηκε την επομένη 15 Μαρτίου δημοσία δαπάνη, και τάφηκε στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών.

Επιστημονικά έργα
Ο Δημήτριος Αιγινήτης έγραψε αρκετά επιστημονικά έργα που δημοσίευσε σε διάφορα περιοδικά, μια σειρά 12 τόμων των «Χρονικών του Αστεροσκοπείου Αθηνών» και βιβλία μεταξύ των οποίων είναι:
Μαθήματα Αστρονομίας
Κοσμογραφία
Το κλίμα της Αθήνας
Πρακτική Μετεωρολογία

 

 

Πληροφορίες: el.wikipedia.org/wiki/Δημήτριος_Αιγινήτης_(πανεπιστημιακός)